Wednesday 8 July 2009

~memori terindah bhg 1~

salam kepada semua pembaca blog nie(cheh..ada peminat ke blog nie???)..
atas permintaan peminat(cheh..) aku nk bercerita la serba sedikit kenangan lalu aku yg menjadi kenangan manis seumur idup aku...

aku dilahirkan pada 25 mei 1980. kalau tgk kalendar kt pc aku ni..aku dilahirkan pada hari ahad lebih kurang kul 5 ptg la..klu x silapla.. aku x bwk surat beranakla..sorryla klu tersilap... aku ada 9 adik beradik tapi sorang abg aku telah meninggalkan dunia ini ketika berusia 22 tahun(kalau x silap jgkla..) sebab sakit.. masa tu aku ingat aku sekolah darjah 2.sedih gakla..sbb abg aku yg sungguh baik dan pendiam sikit... Allah lebih sayangkan dia..(Al-Fatihah buat abg aku tersayang.. ) aku sekarang mempunyai 3 orang kakak, 3 orang abang n sorang adik lelaki.



adik beradik aku yg lelaki termasuk abg ipar

adik beradik perempuan n mak n kakak ipar

my big family(nie pun ada yg x masuk dlm gambar nie)


aku klu ikut start sekolah umur 4 tahun..sbb aku ikut akak aku sekolah..sebab beza umur kitorang 2 tahun..tp x lama aku sekolah, pastu cikgu ckp x yah la dtg sebab kecik lagi.. pastu aku pun berenti sekolah..umur 6 tahun baru aki sekolah balik..jumpala balik cikgu aku dulu... aku sekolah tadika di tadika kemas parit tengah... yg aku ingat nama cikgu aku tu cikgu Lin n cikgu Yati.. thanks cikgu..cikgu la yang mengajar aku mengenal huruf n nombor...
pastu aku sekolah rendah di sekolah kebangsaan parit no 5... kt johor memang terkenal dgn nama parit..so jgn pelik tau... 6 tahun aku kt sana..
banyak gak kenangan manis masa kt sekolah tu... x blh nk diceritakan kt sini..kang jenuh plak korang nk baca.... tp aku dulu mmg rajin masuk pertandingan.. pertandingan nasyid, bercerita, sajak... tp menang kalah tu adatla... aku pun x ingat ada menang ke x...
pastu abis darjah 6, aku sekolah menengah di sekolah menengah pekan baru.. aku ingat lagi form 1 aku masuk kelas B.. smpi form 2 kelas B.. pastu start form3 to form 5 aku masuk kelas Ariff.. pastu sekolah agama plak..aku start sekolah agama pada umur 9 tahun di sekolah agama parit no 5.. smpi darjah 6 kt sana.. FYI sekolah agama kt johor smpi darjah 6 pastu kalau lulus baru masuk sekolah khas..kira klu lulus sekolah khas ni blh jadi ustazah la.. sbb time aku dulu bljr subjek perguruan...pastu baru dia mansuhkan subjek tu seingat akula..pastu dia tukar subjek hadith.. masa sekolah khas umur aku 15 tahun.. masa tuler aku jumpa n kenal kui. sbb dia ni kwn kpd kawan aku nadiah. nadiah nie 1 skolah aku masa sekolah rendah n sekolah agama..pastu form 1 dia masuk maahad muo tu yg dia jumpa kui. pastu sekolah khas, dia skolah kt kg.. sbb kelas tu stp ari sabtu..

saper x kenal, nielah Kui


antara kawan2 masa skolah

masa sekolah menengah, ada gak kenangan pahit melanda.. masa form 1, 23 mei 1993(kalau x silap..)ayah aku menghembuskan nafas terakhir(Al-Fatihah buat abah aku tersayang..). masa tu dia menghidap angin ahmar.. masa tu tengah periksa setengah tahun... aku masa tu x sekolah sehari. exam hari tu ialah english n geografi.. so aku x amikla paper tu... smpi form 3 aku mmg x masuk kelab apa2.. masuk form 4 baru aku masuk persatuan rakan sebaya(PRS). masa tu mmg aku aktif giler... aku ada pi perhimpunan anak2 yatim se Malaysia pada tahun 1996 di UITM Shah Alam. aku ingat lagi masa tu aku dok kt kolej seroja. masa tu wakil sekolah aku 5 orang..dan akula slh sorang drpdnya.. thanks kt cikgu fendi coz submit nama aku.. so aku ada pengalaman pi event yg besar.. masa kt sana aku jumpa ramai kawan..tp skrg dh x contact pun..hehehhehe.. kt sana aku siap masuk rancangan MHI..masa tu tv3 buat rakaman kt sana..ingat lagi masatu pengacara dia aziz desa... "MHI hai..hai..." ye ker trademark dia? aku x ingatla.. pas balik dr event tu aku pi pulau besar melaka plak.. camping PRS.. masa tu camping untuk jadi pembimbing yg berkaliber..chewah... berkaliber ke aku??? masa tu aku mmg aktif betul dlm PRS.. aku byk pi kursus under PRS.. ada yg kursus kt sekolah tengku mahkota la.. byk lg la tempat.. tp yg pasti aku pi pulau besar tu 2 kali... memang best dok kt sana..walaupun masa tu mmg seram.. sbb ada org berpakaian seperti batman yg amat menakutkan... rasa org tu x berapa betul...


aku dulu bab sukan2 memang x berapa aktif, setakat wakil kelas lwn ngn kelas lain jerla... klu waktu sukan sekolah aku sekadar masuk perbarisan pasukan jerla.. tp ada sekali aku wakil sekolah ke perbarisan MSD Muar.. masa tu lawan kt sekolah sains muar.. tp biasala... hero akan kalah dulu..hehehehhehe.. pastu ada masuk nasyid ke peringkat daerah 2 tahun berturut.. masa tu ingat lagi juri dia kumpulan Rabbani.. tp biasala daerah muo dulu nasyid paling top dar Maahad Muo n sekolah tun mamat.. masa tu x aci.. maahad antar smpi 2 group.. laki n ppuan.. dia kaut dua2... hampeh betulla....


bila abis spm aku masuk plak program khidmat sosial negara(PKSN) klu sekarang ni PLKN... tp pksn ni lebih pada aktiviti kemasyarakatan.. tp dulu sebulan je... pksn tu banyak gak kenangan..mklmla time tu duduk kt asrama kt pusat latihan polis zon selatan Bakri.. smua dh macam kuaga..ada program anak angkat la.. masa tu program tu buat kt felda bukit serampang segamat... apa kabo la mak n abah angkat aku.. sorryla mak n abah sbb dh lost contact...

abis PKSN je aku terus pi ke IKBN PD.. yg tu seminggu je.. tp yg pi lbh kurang sama je ngn org PKSN.. cuma adala tmbh org lain lg...

okla dh panjang lebar ni..mesti boring korang nk baca... lain kali la aku sambung....
wasalam...










2 comments:

kuizikel said...

pergh sapa awek cun tu.. hahah.. terglemer la plak aku kat sini.. hahha

eh sains muar? ko ada perasan aku tak? aku rasa masa form 4 aku siap jadik pemegang sepanduk perbarisan sekolah-sekolah. aku tak ingat sepanduk sekolah mana yg aku pegang..hehe

ibu MuHaMmAd IkHwAn ShAmIe said...

cheh..aku x ingat aku masuk perbarisan tu form 4 or form 5 la.. klu form 4 sah ko x der lg kt sains muo..