Friday 12 June 2009

~istana di Parit Tengah~



kalau yg biasa ngn Pt Tengah mesti akan kagum tgk istana nie.. gbr nie x jelas sgt..
sbb amik dr arah dekat..so istana x npk sgt.. npk pintu gerbang jerla... istana ni sebenarnya dimiliki oleh seorang penduduk disitu yg bernama saipol bahri...
sebelum aku nk citer pasal istana nie, tetiba aku teringat zaman persekolahan ku..
dulu aku masuk je form 1 aku naik bas sekolah dari simpang kampung aku.. masa tu ada dua owner bas.. 1 bas kapi(sedia maklum la...) n 1 lg bas saipol.. aku x ingat mcmana aku blh naik bas saipol.. tp dulu saper yg naik bas saipol nie mmg bangga la sikit.. sbb bas dia baru2..ala2 bas persiaran... siap aircond n ada tv skali... pastu perbezaan bas saipol ngn bas kapi nie... bas kapi dia akan berenti dpn umah dia(kt simpang pt usop..) klu bas saipol dia akan turunkan student kt depan sekolah... tu kot sebabnya aku naik bas saipol...
tp bas saipol nie x lama... x silap aku, masuk form 2 bas tu dh x der... dia dh jadikan bas kilang... aku pun naikla plak bas kapi... kenala jln kaki dr simpang pt usop ke sekolah.. tp dulu aku suka singgah kedai runcit 1 apek tu.. kt depan masjid... aku suka beli gula2@ maruku.... klu x pun ari rabu aku singgah kt pasar beli kuih....eh nie citer pasal skolah plak....terlencong jauh dah nie...
balik kepada citer istana td... sebelum ni ada org kata.. dia buat istana tu sbb dpt peruntukan dr org besar2.. sbb dia nie org kuat politik gak.. tp x taula sahih ke x... dgr citer lain.. dia dpt buat tu sbb adik dia ada ladang penternakan di oversea.. sbb adik dia ni kawin org oversea n pak mertua dia ada ladang..pastu ladang tu diperturunkan ke adik saipol ni... tu dia dpt duit banyak..tu adik dia bg duit utk buat istana.. sbb x silap aku mak dia ada lgi.. lgpun saipol sdiri ada kilang textile..tu yg kaya tu....tp klu tgh mmg cantik betulla istana tu....
x sangka ada gak org pt tengah yg kaya... aku x taula berapa tebal dia tambak tapak istana tu.. mklmla kt kg aku tu tanah jenis gambut.. so x kukuh sgt....
anyway aku bangga la jgk sbg org kg kt area tu.. ada gak org kita yg berjaya....

2 comments:

Event Entertainment said...
This comment has been removed by the author.
kuizikel said...

glemer gak nama kapi dalam internet..haha..

saje je tu, bagi korang eksersais.. apa la sgt jalan kaki... bleh ilang ngantuk punye klu jalan a..haha

beso gila umah dia, kalah masjid parit baru.. aku pon jakon slalu lalu amik gambo :)