Friday 5 June 2009

@ Susu apakah yang sesuai? @

cepat betul ,masa berlalu... sekejap je umur ikhwan dah menjangkau 2 tahun.. dalam masa 2 tahun nie macam2 susu aku bagi kt dia.. tp masalah sembelit x lagi selesai.. dari awal aku bagi dia Enfalac A+.. sbb awalnya PUSRAWI yang bagi susu tu.. pastu dalam bulan ketiga aku ada bagi susu Mamex. susu tu sebenarnya hadiah dari bekas lecturer aku kt UTMKL.. tp aku x ingat sama ada Puan Raja Aida yg bagi atau pun Dr Maslin(anyway..thanks Puan Raja n Dr Maslin). dia bagi 2 tin besar.. tp x pastila apa punca sebenar ikhwan kena jangkitan kuman di paru2.. sbb time tu mmg aku bagi susu tu n time tu dia dok nursery... dia telah dimasukkan ke wad selama 4 hari.. jenuh gakla dok kt PUSRAWI tu.. sbb masa tu byr sdiri.. so amik bilik yang 4 katil.. orang menangis dia pun menangis.. dia menangis, budak lain pun menangis.. tiap2 hari kena bagi gas untuk cairkan kahak.. pastu stp pagi doc akan sedut kahak guna tiub.. memang akan melalakla dia.. tp doc x buat depan aku.. klu dpn aku mmg aku x bgla kot... sbb pernah aku terpandang masa doc sedut kahak budak lain.. ujung tiub tu siap berdarah.. ngeri aku.. selepas tu dia pun sihat.. Alhamdulillah... berbalik citer susu td.... aku terus x berani bagi susu tu balik...



aku maintain bagi Enfalac A+. pastu tukar beli Enfalac sahaja. pastu masa umur lebih 6 bulan tukar susu langkah 2, Enfapro.. masa tu dia dh start sembelit... pastu x lama aku tukar lain plak... x silap aku pastu ada tukar Anmum sekejap.. x ok, pastu tukar Dutch Lady 123, x ok.. pastu tukar Neslac.. lama gak guna Neslac.. tp x der perubahan.. pastu aku tukar Fernleaf... x der gak perubahan.. pastu tukar Dugro plak... x der gak perubahan... pastu aku tukar Nespray plak... sama gak...

baru2 baru nie aku tukar sustagen junior.. dah abis dekat 8kotak * 650gram.. x der gak perubahan... smlm susu ikhwan dh abis.. smlm kami beli Anmum essential pal.. kami beli 4 kotak*650gram.. x taula ok ke x.. harap2 dia serasila ngan susu nie... ibu dan abah dah x tau nk beli apa lagi.. kalau x ok jugak.. ibu dan abah nk beli dutch lady 123 jerla balik..

dh susu mahal pun sama gak..

bagi susu murah jerla...

disamping susu, ikhwan tiap2 hari kena makan untuk lembutkan najis... tp aku rasa berkesan sikit je....

susu apa la yg benar2 sesuai ngan ikhwan nie.... klu ikut dia banyak je minum air masak.. skrg dh ok dah minum sustagen...

buah ok je.. walau mkn sikit... tp x jgk kurang... masih keras je.. ke memang macam tu?

ntahla....

0 comments: