Thursday 12 November 2009

qada' dan qadar

salam...
ari nie hari ke 11 mak aku ada kt umah.. setakat nie semuanya ok.. n every day mmg aku berjaya untuk bgn awal n masakkan untuk mak... walaupun aku masak simple2 je untuk dia.. smpi x der idea nk masak apa... sbb untuk pengetahuan, mak aku ni x derla cerewet sgt, tp mslhnya dia x mkn yg pedas2, yg berempah2, yg berlemak2, yg berminyak2... so korang rasa apa yg aku msk stp hari? hehehheh...

ujg mgu lps kami bwk mak berjalan tgk umah kami. Alhamdulillah umah dah siap.. tp x leh nk tgk.. sbb ada guard jaga... tinggal tunggu CF.. klu CF dh dapat, kami dpt kuncila.. aku call pemaju, dia ckp mungkin Januari(tipu...ckp aritu disember nie...). x perla...lgpun x sedia lagi n masuk umah baru...banyak lagi benda ke settle dulu baru masuk umah tu.. mklmla.. umah sendiri..semua nk di adakan... klu ikut hati mmg nk buat yg terbaik..tp tgkla nanti... tgk bajet la yg utama... abang pun dok buat list apa yg penting n apa yg x penting.. kira yg x penting tu klu ada duit lbh baru belila.. klu x.. lmbt2 sikitla...

semalam aku dapat berita yg kurang enak dari anak buah n abg aku... anak abang aku si oshin(shahirah) umur dalam 3 tahun.. melecur terkena air panas kelmarin... dia dibawa ke hopital Muar..tp disebabkan di sana x der doc pakar kulit.. dia terus dikejarkan ke hospital sultanah Aminah, Johor Bahru.. lagipun akak aku ckp masa tu dia menggigil..mungkin sakit sgt kot... pastu smlm akak aku melawat, dia ckp budaknya kuat semangat jgkla.. tp demam... dia terkena dada depan smpai ke kaki... aku harap sgt dia cepat sembuh...

masalah skrg nie aku yg dalam dilema.. memandangkan nenek dia berada di rumah aku, so mungkin kami terpaksa hantar mak ke JB.. yelah nenek kan, x kan la dia x nk tgk cucu dia... lgpun tu jerla satu2 nya nenek yg dia ada... belah mak dia x der dah atok n nenek...

semalam aku mmg berat hati sgt nk bgtau mak aku.. aku takut dia terkejut n akan susah hati.. mklmla orang tua.. pastu dia pun bkn sihat sgt.. kang mula la hilang selera makan.. aku x leh nk cuti plk.. klu x aku dh blh antar ari nie atau esok.... at last akak aku yg 2nd bgtau tghari td..

so mungkin kami akan hantar ari sabtu la kot.. n sekali lagi akan menggunakan persona epun.. sorryla epun.. tgu abg den beli keta baru, baru kitorang x pinjam lg... hehehhehehe.. buat masa nie kami dok mampu lgi nak buy keta bharu...

disaat gaji yang lama lagi nie, terasala peritnya.. mujur ada tpt yg nk dikorek.. tu pun aku baru je korek baru2 nie.. npknya kena korek lg la... nk buat mcmana.. malang x berbau.. semua qada' qadar dari Allah.. kita patut redha menerimanya... Allah nk mengingatkan kita, bahawa tanggungjawab menjaga amanahnya memang berat sebenarnya... kita mesti berusaha menjaga amanah itu yang terbaik...

aku harap, anak buah aku cepatla sembuh.. moga dia kuat semangat.. n mama n babah dia tabah menghadapinya...

0 comments: